ارزش گذاری یا Valuation اصطلاح داغ این روزهاست. این کلمه بر اساس مرجع investopedia به معنی: ارزش گذاری فرآیند تحلیلی تعیین ارزش فعلی (یا پیش بینی شده) یک دارایی یا یک شرکت است. ارزش گذاری روشهای مختلفی دارد. هم چنین ارزش گذاری ممکن است برای دارایی های مشهود باشد. یعنی آن دسته از دارایی هایی که به چشم دیده میشوند. مانند: ملک، زمین، ماشین، طلا، سکه و . . نوع دیگری از ارزش گذاری ها مربوط به دارایی های نامشهود است. مانند ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان، حق اختراع و . .
با توجه به نوع دادهای که قرار است ارزش گذاری گردد، روشهای متفاوتی وجود دارد. ما در این مقاله به بررسی روشهای ارزش گذاری استارتاپ ها خواهیم پرداخت.
تقسیمبندی روش های ارزش گذاری به صورت کلی
روش های ارزش گذاری استارتاپ در حالت کلی به سه دسته تقسیم میشوند. تمام روشهای ارزش گذاری به یکی از این سه دسته تعلق خواهند داشت. این دسته بندی عبارت است از:
- روشهای مبتنی بر دادههای مالی کسبوکار
- روشهای نسبی و مبتنی بر بازار
- روشهای کیفی ارزشگذاری استارتاپ
این که برای استارتاپ و کسب و کار شما از کدام روش ارزش گذاری استفاده شود، به عوامل متعددی از قبیل سطح بلوغ استارتاپ شما و… بستگی خواهد داشت.
روشهای کیفی ارزشگذاری استارتاپ
روش های کیفی ارزش گذاری شامل سه نوع روش می باشد.
- روش تجمیع عوامل ریسک
- روش کارت امتیازدهی
- روش برکس یا روش بر
روشهای نسبی و مبتنی بر بازار
- ارزشگذاری به روش منصفانه بازار
- ارزشگذاری استارتاپ به روش نمونهکاوی تحلیلی
- ارزشگذاری استارتاپ به روش ضرایب
- روش ارزشگذاری مقایسهای
روشهای مبتنی بر دادههای مالی کسبوکار
- روش تنزیل جریانهای نقدی Discounted Cash Flows Method
- روش سرمایهگذاری خطرپذیر Venture Capital Method
- ارزش گذاری استارتاپ به روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک Risk Adjusted NPV
- ارزش گذاری استارتاپ به روش هزینه باز تاسیس Cost To Duplicate
در مقاله های بعدی هر کدام از روش ها را به صورت تکی شرح خواهم داد.
منبع:
- https://retiba.ir/blog/startup-valuation-methods/
ارزشگذاری بیزینس ها
اهمیت ارزش گذاری درست یک استارتاپ در مسیر جذب سرمایه
ارزش ,گذاری ,روش ,روشهای ,استارتاپ ,های ,ارزش گذاری ,به روش ,ارزشگذاری استارتاپ ,مبتنی بر ,گذاری استارتاپ ,ارزش گذاری استارتاپ ,کیفی ارزشگذاری استارتاپ
درباره این سایت